Informacje dotyczące realizowanego Projektu pn.: „Modernizacja śluzy oraz sterowni na stopniu wodnym Januszkowice wraz z przebudową awanportów”, wydzielonego z Projektu pn. „Modernizacja 3 długich śluz pociągowych wraz z ich awanportami i sterowniami na stopniach wodnych: Januszkowice, Krapkowice i Opole, oraz rewitalizacja śluz krótkich dla ciągłości żeglugi śródlądowej – przystosowanie Odry do III klasy drogi wodnej”.
Lokalizacja Projektu:
Niniejsza inwestycja ma charakter punktowy i realizowana będzie w województwie opolskim w lokalizacji:- we wsi Reńska Wieś, gminie Reńska Wieś, powiecie kędzierzyńsko-kozielskim, województwie opolskim oraz częściowo we wsi Januszkowice, gminie Zdzieszowice, powiecie krapkowickim,- na terenie wsi Januszkowice, gminie Zdzieszowice, powiecie krapkowickim.
Cel Projektu:
Celem zadania jest rozwój i usprawnienie śródlądowej drogi wodnej na Odrze oraz usprawnienie niskoemisyjnych systemów transportu przyjaznych środowisku, w tym o obniżonej emisji hałasu, w tym śródlądowych dróg wodnych i transportu morskiego, portów, połączeń multimodalnych i infrastruktury portów lotniczych, w celu promowania zrównoważonej mobilności regionalnej i lokalnej. Rezultatem realizacji Projektu będzie większe wykorzystanie przyjaznego środowisku transportu i utrzymaniu parametrów śródlądowych dróg wodnych. Projekt wpisuje się w cele szczegółowe POIiŚ priorytetu inwestycyjnego III w ramach działania 3.2 „Rozwój transportu morskiego, śródlądowych dróg wodnych i połączeń multimodalnych”.
Szacunkowa wartość całej Inwestycji: 233,06 mln zł, w tym:
Wkład BP: 37,67 mln zł
Wkład UE: 195,39 mln zł
Środki własne PGW WP: 14,47 tys. zł
Projekt współfinansowany jest z PROGRAMU OPERACYJNEGO INFRASTRUKTURA I ŚRODOWISKO 2014-2020
PRIORYTET: III Rozwój sieci drogowej TEN-T i transportu multimodalnego
DZIAŁANIE: 3.2 Rozwój transportu morskiego, śródlądowych dróg wodnych i połączeń multimodalnych
PODDZIAŁANIE: B: Śródlądowe drogi wodne
Ze względu na wzrost kosztów projektu związanych ze wzrostem cen rynkowych oraz rozszerzenie projektu o rozwiązania zapewniające zachowanie ciągłości żeglugi podczas przebudowy, na początku czerwca 2019 r., podjęto decyzję o podziale inwestycji na trzy osobne projekty, tj.:
- Modernizacja śluzy oraz sterowni na stopniu wodnym Krapkowice wraz z przebudową awanportów,
- Modernizacja śluzy oraz sterowni na stopniu wodnym Januszkowice wraz z przebudową awanportów,
- Modernizacja śluzy oraz sterowni na stopniu wodnym Opole wraz z przebudową awanportów – planowane do realizacji w kolejnej perspektywie finansowej POIiŚ.
Zgodnie z opublikowaną nową wersję Szczegółowego Opisu Osi Priorytetowych POIiŚ 2014-2020 (SzOP) i Wykazu Projektów Zidentyfikowanych, w ramach 3.2-27 pojawiły się 2 projekty:
- 3.2-27.1 Modernizacja śluzy oraz sterowni na stopniu wodnym Krapkowice wraz z przebudową awanportów,
- 3.2-27.2 Modernizacja śluzy oraz sterowni na stopniu wodnym Januszkowice wraz z przebudową awanportów.
Okres realizacji I części Inwestycji:
Data rozpoczęcia: IV kwartał 2016 r. (ogłoszenie pierwszego postępowania przetargowego na wykonanie dokumentacji technicznej).
Data zakończenia: IV kwartał 2023r. (zakończenie robót budowalno-montażowych).
Ważniejsze daty realizacyjne:
31.12.2020 r. – podpisano umowę z Wykonawcą: firmą PORR S.A.
31.10.2023 r. - termin zakończenia inwestycji
Zakres inwestycji:
- przebudowę istniejącej śluzy małej poprzez jej częściową rozbiórkę i budowę w jej miejscu śluzy o parametrach 190m długości użytkowej i 12m szerokości użytkowej wraz z wyposażeniem technicznym, mechanicznym i hydraulicznym
- przebudowę istniejącej komory pociągowej, co zapewni dwukomorowy standardowy układ i zagwarantuje ciągłość żeglugi,
- regulację prawego brzegu rzeki Odry poniżej jazu i wylotu z MEW na stopniu wodnym wraz z wykonaniem opaski brzegowej i przebudową tamy rozdzielczej od wody dolnej,
- modernizację infrastruktury i obiektów towarzyszących.
Dotychczas wykonany zakres robót budowlanych:
- wykonanie przeprawy pontonowej,
- wykonanie grodzy dla przebudowy śluzy małej na śluzę o wymiarach 190 x 12 m z grodzic stalowych wraz z rozparciami i doszczelnieniem jet-groutingiem,
- rozbiórka śluzy małej, starego budynku sterowni i budynku socjalnego,
- wykopy w grodzy, ułożenie drenaży i chudych betonów,
- roboty konstrukcyjne śluzy nowej – zbrojenie, osadzanie elementów stalowych, deskowanie i betonowanie konstrukcji głów (górnej, pośredniej i dolnej) i komór śluzy, izolacja powierzchni zewnętrznych i obsypki z zagęszczeniem, montaż wrót i zasuw wraz z napędami hydraulicznymi i zasilaczami,
- budowa nowego budynku socjalno- magazynowego wraz z przyłączami,
- korekta brzegu prawego – wykopy z wywozem, kształtowanie skarp i wykonywanie narzutu kamiennego na geowłókninie,
- tama i język rozdzielczy od wody dolnej – wbijanie ścianek szczelnych,
- plac składowy z miejscem poboru wody i slipem do wodowania łodzi – wbicie ścianek szczelnych wraz z konstrukcją stężającą i oczepem.
Śluza pociągowa:
- wykonanie grodzy ze ścianki szczelnej od strony wody górnej i dolnej, odpompowanie śluzy,
- częściowa rozbiórka głowy górnej oraz całkowita prawej ściany komory i dna,
- wykonanie odwodnienia, betonu podkładowego, zazbrojenie i wykonanie nowej płyty dennej,
- deskowanie, zbrojenie i zabetonowanie prawej ściany wraz z kanałem napełniającym,
- montaż obudów zasuw w głowie górnej,
- wykonanie podpór pod kładkę.